В дните на социална изолация децата бяха онлайн повече от обичайното. Те прекарват много време в Мрежата и по принцип – според национално представително проучване на Центъра за безопасен интернет 97% от децата са в интернет всекидневно.

През последните два месеца те бяха с компютрите си почти непрекъснато – и обучението им бе онлайн, и интернет им даваше възможност да общуват с приятелите си, с които не могат да се срещат на живо. 

Освен с приятелите си обаче, децата често започват да общуват онлайн и с хора, които не познават лично. Интернет дава безкрайни възможност за нови запознанства. А те са любопитни и интересни не само за много възрастни, но и за много деца. Не малка част от тях са склонни дори да се срещнат на живо с хора, които са виждали само в интернет.

Според споменатото по-горе проучване, всяко пето дете споделя, че вече се е срещало с някого, с когото се е запознало онлайн. 

За щастие в много от тези случаи все пак става въпрос за срещи с други деца. Но понякога с децата се свързват и хора със съмнителна цел и такива, които им се представят с фалшива самоличност. От всички потребители с недобри, а и опасни намерения към запознанството и сприятеляването с деца, може би най-опасните непознати онлайн са педофилите.

Най-често, когато такъв човек установи контакт с дете, той се представя за негов връстник, за да спечели по-лесно доверието му и да се сприятели по-бързо с него. Обикновено в началото непознатият “връстник” разговаря с детето по теми, близки до него – онлайн игри, случки в училище, любима музика, спорт. В някакъв момент обаче разговорът се насочва към темата за гаджетата и рано или късно такъв човек заговаря на детето открито за секс. Макар и смущаваща, това е все пак любопитна тема за децата. Обикновено педофилът би се се опитал да подведе детето да му изпрати разголена снимка или дори видео. Тъй като се представя сам за дете, много често от другия пол, за съжаление, понякога успява да го направи. Веднъж след като се е добрал до такава разголена снимка или видео, непознатият най-често започва да изнудва детето с нея, така че да прави това, което той иска от него. Най-често иска от него още и още такива материали…

Разбира се, ако детето се свърже с подобен човек или с друг непознат, който може да е злонамерен, е добре таткото и майката да разберат за това. В подобни ситуации обаче, детето нерядко изпитва притеснение да сподели. Затова е добре и мама, но и татко да се грижат да  създават атмосфера на доверие с детето, за да може тяхното малко момиче или момче да е склонно да споделя, когато се сблъска с проблем, включително и в интернет. Дори когато случката е твърде смущаваща за него. 

Проучването на Центъра за безопасен интернет показва, че когато се сблъскат с проблеми онлайн, децата по-често споделят с майките си. Докато 47% от децата са посочили, че в такива случаи споделят с майка си, то тези, които споделят с бащите си, са наполовина – 23%.

Важно е детето да говори лесно и с татко, който също може да му окаже голяма подкрепа в подобни ситуации и да му бъде опора. Затова е добре самите татковци да говорят с децата си спокойно за рисковете в интернет, да ги насърчават да споделят спокойно с тях преживяванията си там. 

  • Всяко дете има нужда от емоционална подкрепа – както от страна на майка си, така и на баща си, за да усеща, че и двамата му родители са насреща, каквото и да се случи. След контакт с опасен непознат, много често детето се чувства засрамено и дори виновно. Особено, ако се е подвело да му изпрати неприлична снимка или клипче. Затова е важно тъкмо в такъв момент детето да усети, че никой не обвинява него и виновният всъщност е друг. В деликатни ситуации като тази твърде назидателния тон, макар и да ни идва отвътре като реакция, заради собствения ни гняв и уплаха, би го накарал да се затвори или травмира още повече емоционално. В случая то има нужда по-скоро от подкрепа и успокояване.
  • Но какво още може да се направи, как да реагира един родител? Най-напред таткото следва да е наясно, че въпреки неприятната ситуацията, има няколко прости неща, които той може да свърши съвсем хладнокръвно. Първичният импулс на човек е да се свърже с този опасен непознат, за да го изплаши. Или да настоява детето веднага да изтрие разговора и да изтрие непознатия. Естествено, това са нормални емоционални реакции – всеки родител се ужасява от контакт на подобен човек с детето му. Но всъщност не е най-разумното, което може да се направи.
  • На първо място е добре да направите скрийншот (екранна снимка) на разговора с непознатия. Това е доказателство. След което детето може да блокира този човек, за да не му дава възможност да се свързва повече с него. Но преди това е добре да го докладва на социалната мрежа, в която се е случил този разговор. Да сигнализира на платформата, че става дума за профил на опасен човек. И Фейсбук например да вземе мерки спрямо него. Докладването трябва да бъде преди блокирането, тъй като блокираме ли някого, той изчезва за нас в дадената социална мрежа и вече няма как да го докладваме. 
Къде още може да се подаде сигнал?

Центърът за безопасен интернет поддържа своя ГОРЕЩА ЛИНИЯ за незаконно и вредно съдържание и поведение онлайн. На сайта www.safenet.bg можете да намерите формуляр, в който да опишете ситуацията и да приложите за оказателство скрийншовоете, които вече сте направили. Центърът си сътрудничи тясно с дирекция “Киберпрестъпност” на ГДБОП и, ако става дума за човек, който има нечисти намерения към детето, сигналът ще бъде предаден бързо на полицията!

Центърът поддържа и КОНСУЛТАТИВНА ЛИНИЯ. На телефон 124 123 загриженият родител може да получи съвети как да действа в такава ситуация, а и при други проблеми с детето в интернет. Освен че са специалисти по онлайн сигурност, хората на линията са и психолози, а не полицаи, така че не само татко или мама, но и самото дете може да разговаря спокойно с тях. Те са добре подготвени как да общуват с децата, изпаднали в неприятни или неудобни ситуации. В такива моменти детето обикновено е много изплашено или засрамено и е важно да говори с някого, който знае как да подходи внимателно към него, така че то да усети подкрепа, а не да се чувства като на разпит. Ако детето, а защо не татко или мама не се чувстват комфортно да разговарят по телефона, могат да се вържат и чрез чат-модул с консултантите на Центъра. Освен това всеки, който се свързва с Консултативната линия, може да остане и анонимен, ако желае, независимо дали се свързва на телефонния номер или на чат-линията. 

В обобщение – колкото и да са неприятни подобни ситуации, има какво да направим и как да реагираме.

Но как можем да предотвратим всичко това? Или най-малкото да сме по-спокойни, че децата се способни да се предпазват от рисковете, които крие интернет? Четете  всичко за превенцията на онлайн залоупотреба спрямо деца тук


Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *