През последните дни и непосредствено след края на извънредното положение, Асоциация “Родители” – партньор в Националната кампания „Да бъдеш Баща“, проведе онлайн анкета сред българските бащи, за да представи изводи за периода от тяхната гледна точка.

Какво означава #ДаБъдешБаща в извънредно положение? За да разберем, създадохме анкетата „Извънредното положение – как се справят бащите?“ и попитахме българските татковци как са преминали през един необичаен за всички ни период, свързан както с време за семейството, така и с продължителна изолация, социални ограничения и много въпроси без отговор.

Анкетата бе проведена онлайн между 11 и 22 май като част от Националната кампания „Да бъдеш Баща“ и обхвана бащи на деца от 0 до 17 години. Благодарение на нея, научихме повече и за предизвикателствата, но и за ползите от ситуацията на извънредно положение.

В проучването се включиха 200 бащи на възраст между 35 и 49 години. Те попълниха анкетата ни доброволно и безвъзмездно, споделайки своя опит и лични впечатления. 

40% от тях споделят, че са подобрили отношенията с децата си по време на извънредното положение, както и че са прекарали повече време с тях. Най-често времето заедно е преминавало в игри, разпускане и забавления. Очаквано, в периода на социална изолация на татковците най-много са им липсвали игрите навън, разходките и спорта – особено карането на колело и футболът!, които са сред любимите им споделени преживявания с децата. Много от татковците допълват, че са посветили време на това да измислят игри на закрито, както и да включат в тях “домашни” занимания като гледане филми, настолни игри, четене, пъзели, компютърни игри.

Близо половината от бащите, включили се в анкетата, са отделили време да помагат на своите деца и с уроците.

От анкетата става ясно, че нагласите на татковците за развитието на ситуацията с COVID-19 са по-скоро положителни. Oколо 60% са оптимисти за бъдещето и смятат, че през идните месеци животът ни ще се подобри. За бащите, споделили по-скоро песимистични предположения, най-голямата тревога е свързана с несигурносттта за бъдещето.

Подкрепата на семейството и приятелите е станала много по-важна в живота на мъжете бащи по време на пандемията, които от своя страна са споделяли своите емоционални тревоги главно със семейните си партньори. 

Извън грижата за децата, какви грижи са полагали за себе си бащите в извънредно положение? Хубавият филм, музиката, спортът и книгите са били основните хобита в намирането на вътрешния им баланс.

И макар че в периода на извънредното положение за повечето семейства времето, прекарано заедно, е било много повече от това в обичайното им всекидневие, близо 65% от бащите-респонденти споделят, че са избрали спокойния разговор като най-ефективна комуникация с децата в моментите на ескалация. И все пак, над 40% от респондентите ни признават, че когато емоциите ескалират, не биха спестили на децата и половинките си каквото мислят. 

Над 70% от анкетираните бащи ни отговориха, че има нужда от кампанията „Да бъдеш Баща“ и това особено ни зарадва!

Очакванията им към подобни кампании са да получават повече ценни съвети, добри примери, както и възможности за включване в инициативи с децата и разговори с други бащи. Ще се погрижим да отговорим подобаващо на тези очаквания. 

Защото най-голямата ни сила е в това да бъдем бащи!


Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *